Saturday, September 18, 2010

RUMAH REHAT YANG DIPERTIKAI

Cantik, memang cantik, memang taraf 7 bintang ni,
bagi haiwan ternakan lah


Pintu ni pun tak mampu tukar? Kata beribu-ribu punya belanja?
MDJ tak siasat ke? MB Pahang tak tau ke?



Banyak blog Jerantut menulis mengenai Pengusaha Rest House Jerantut. Tidak wajar masih mengusahakan Rest House kerana tidak berbayar. Sudah lebih 4 Tahun. Ini diperakui oleh Mesyuarat Majlis Daerah Jerantut. Boleh tanya Ahli Mesyuarat Majlis kesahihannya atau dapatkan minit mesyuarat Ahli Majlis.


Pengusaha menafikan dengan menyatakan bahawa mereka sebaliknya membelanjakan beribu-ribu ringgit bagi membaik-pulih bangunan berkenaan. Pengusaha mendapat persetujuan bertulis dari MB Pahang, pengecualian mambayar atas alasan membaik-pulih. Di maklumkan, dalam masa sama ada 3 tuntutan membaik-pulih sebuah Rest House yang sudah sesuai jadi pusat pengumpulan barang-barang lusuh itu.


Pejabat Menteri Besar gagal melakukan siasatan atau memang enggan menyiasat. Pengusaha tetap dibenarkan menjalankan operasi. Yang terinaya adalah Syarikat Masmira Enterprise yang sebenarnya membelanjakan bagi baik-pulih bangunan berkenaan. Gagal menerima bayaran, syarikat berkenaan telah membawa perkara ini ke mahkamah. Perkara ini berlarutan.


Mengapa pejabat MB gagal mencari kebenaran sehingga yang benar terianaya oleh pihak yang salah. Apakah ada berlaku tumbuk rusuk atau jelasnya rasuah dimana-mana? SPRM mungkin perlu melakukan siasatan. Rakyat Jerantut semua sudah mengetahui perkara ini. Tak mungkin MB masih tidak mengetahuinya? Tak mungkin MB sebodoh itu? Atau ya, mungkin MB benar-benar bodoh dan sudah di mendremkan. Atau pun mungkin Majlis Daerah? Atau Setiausaha dan Yang Di Pertuanya?


Sesuatu harus dilakukan. Kerajaan mesti tegas dalam menyelesaikan perkara ini. Kredebiliti kerajaan negeri dan UMNO mesti dibersihkan. Kalau gagal, kesannya pada PRU13 nanti tentu bukan sedikit. Yang bersalah mesti dikenakan tindakan. Pengusaha mesti dihentikan dari menjalankan operasi.


Menurut kenyataan, ratusan ribu ringgit telah dibelanjakan untuk membaik-pulih bangunan berkenaan. Tetapi sewaktu saya mengunjungi bangunan berkenaan beberapa minggu lalu, saya mandapati pintu dibangunan diatas dalam keadaan yang sangat menyedihkan. (Sila lihat gambar diatas)


Jika beginilah keadaan pintu Rest House yang sudah dibaik-pulih, mungkin bangunan ini tidak lagi patut digunakan sebagai tempat penginapan. Sesuai sebagai pintu raban ayam atau mungkin lebih sesuai sebagai tempat pengumpulan barang-barang lusuh. Atau tempat menyimpan tokoh politik UMNO yang sudah lusuh dan tidak layak lagi untuk dikitar semula.


Mungkin kita boleh namakan mereka itu bermula dengan pengusaha bangunan itu sendiri dan MB Pahang dan…….dan….dan….?


No comments: