Wednesday, June 16, 2010

16 jun 2010

WEDNESDAY, JUNE 16, 2010

Jerantut Ibu Negeri Baru?


WZWH mahu menyingkap kisah lama...walaupun Kuantan ialah ibu negeri Pahang Darul Makmur sejak 27 Ogos 1955 tapi ada sebab mengapa WZWH berbuat demikian.

Dulu...pada tahun 1901 timbul lagi sekali cadangan memindahkan ibu negeri Pahang dari Kuala Lipis. Residen British pada masa itu mencadangkan supaya ibu negeri dipindahkan ke Jerantut.

Potensi Jerantut untuk menjadi ibu negeri lebih baik, kerana kedudukannya agak ditengah-tengah negeri, disamping adanya hubungan melalui Sungai Pahang dan jalan kereta api. Cadangan ini tergendala semasa Edward Brewster menjadi Residen kerana baginya projek pembinaan jalan kereta api mestilah disempurnakan terlebih dahulu.

Banjir besar yang dikenali oleh orang-orang Pahang sebagai "Bah Keruh" menyerang Pahang pada 1926 menyebabkan seluruh bandar Kuala Lipis tengelam. Dato' Mahmud Mat mencatatkan dalam buku memoirnya Tinggal Kenangan bahawa banjir yang airnya keruh seperti air teh susu itu hampir mencecah loteng kebanyakan kedai di Lipis khasnya di kawasan tebing Sungai Jelai yang dikenali dengan nama Jelai Street itu. Banjir itu juga menyebabkan banyak bangunan kerajaan runtuh.

Cadangan yang sama juga pernah dibincangkan dalam Majlis Mesyuarat Undangan Negeri dalam bulan Oktober 1948, tetapi sebagaimana biasa, tiada tindakan yang diambil. Keadaan slump dan inflasi yang berlaku pada 1929 hingga akhir 1945 merupakan faktor yang mendorong ketiadaan tindakan ini.

Apa yang hendak WZWH sampaikan ialah sebenarnya Jerantut ada potensi untuk dibangun dan dimajukan bandarnya dan seluruh daerahnya. Jika pada tahun 1901, Residen British boleh nampak bahawa Jerantut ada masa depan untuk dimajukan kerana kedudukan strategiknya di tengah-tengah geografi negeri Pahang. Disamping gunung, ganang, hutan, flora dan fauna, sungai dan lata.

Walaupun ramai orang politik baik di dalam dan luar Jerantut merasakan Jerantut tempat terpencil, tidak ada infrastruktur, membebankan dan banyak kesusahan. Sebenarnya WZWH memandang Jerantut sebagai "lombong emas" bagi peluang-peluang pembangunan dengan syarat kita kena kreatif dan inovatif memikir dan merancang projek-projek pembangunan di Jerantut. Tidak semestinya projek-projek pembangunan itu mesti disenaraikan dalam RMK 10.

Kita boleh mencipta projek-projek yang baru dan negara amat memerlukannya kerana sebab yang kritikal dan kita cadangkan kepada kerajaan. Dan kita tidak perlu peruntukan dari kerajaan kerana kita boleh membiayainya melalui inisiatif pelaburan swasta. Kita cuma mahu kelulusan dari kerajaan. Pembinaan projek-projek pembangunan boleh mengembangkan ekonomi dan pertumbuhan perkembangan Jerantut. Yang penting peluang pekerjaan untuk orang Jerantut.

Tidak ada yang payah dan susahnya untuk membangunkan dan memajukan Jerantut jika kita berfikir secara kreatif dan innovatif sebab Jerantut punya potensi sejak dulu.....Jerantut hanya perlu "tangan-tangan yang menyentuhnya menjadi emas".

Majlis Ramah Mesra MB Pahang Bersama Rakan-rakan Media Baru

Malam tadi berlansung Majlis Ramah Mesra YAB Dato' Sri Hj Adnan bin Hj Yaakob, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pahang bersama rakan-rakan media baru di Dewan Kediaman Rasmi YAB Menteri Besar Pahang.

Majlis bermula dengan Jamuan Makan Malam pada pukul 8.30 malam. Selepas itu YB Dato' Hj Mohd Sharkar bin Hj Shamsudin, Pengerusi Biro ICT dan Media Baru UMNO Negeri Pahang memulakan ucapan aluan. Dato' Sharkar menyatakan media baru kini sebahagian daripada kehidupan membentuk jaringan sosial membentuk medium kempen baru. Oleh itu semua rakan-rakan media baru perlu berganding bahu memberikan penjelasan kepada rakan bukan politik.

Ucapan dan amanat YAB MB Pahang menjelaskan senario realiti politik terkini dalam negeri dan negara. Melayu terutamanya ahli UMNO perlu bersatu. Program Juara Rakyat yang inklusif seperti membantu orang susah, gotong royong dan sasaran kepada bukan Melayu amat digalakkan.

MB menjelaskan bahawa kini media baru menjadi pilihan, media lama seperti suratkhabar harian semakin kurang jualannya. Dengan menggunakan media baru bagaimana mahu menjawab isu-isu yang dibawa oleh pembangkang. Kena ada sistem dan strategi.

Rakan-rakan media perlu buat penyelidikan, cari alasan kukuh dan jawab dengan pantas. Blogger pro kerajaan mesti berpengetahuan, jangan antagonistic (berlawanan) guna "reverse psychology"

UMNO negeri akan membentangkan kertaskerja bagaimana cara mahu menang pilihanraya. Objektif kertaskerja itu ialah:
  • Menang PRU
  • Kekal kuasa
  • Pikat orang UMNO, atas pagar dan sekat pembangkang.
Program melawat bekas AJK UMNO Bahagian, bekas YB, veteran UMNO, orang atas pagar, orang pencen. Perjumpaan dengan "Mat Rempit" juga diadakan. Maklum balas yang diterima kini seramai 1400 "Mat Rempit" telah bersetuju untuk menyertai program. Satu sistem pelaporan dan penilaian digunakan untuk melihat keberhasilan program.'

Kemudian YAB MB Pahang melancarkan Pelancaran Sistem SMS UMNO Pahang. Dikuti acara sesi dialog rakan-rakan media baru bersama YAB Dato' Sri Pengerusi.

YAB MB Pahang Dato' Sri Adnan bin Yaakob adalah pemimpin yang memahami perkembangan media baru di dalam mempengaruhi persepsi rakyat memilih kerajaan dalam PRU 12 dan 13 akan datang. Dato' Sri Adnan mengambil inisiatif langkah proaktif mengembalikan sokongan rakyat kembali menyokong kerajaan dan cuba mengekang kebangkitan pembangkang di Pahang. WZWH amat menyokong usaha YAB Dato' Sri Adnan bin Yaakob MB Pahang menguatkan UMNO dan BN di Pahang.

No comments: